16 нояб. 2012 г.

ბავშვის განვითარების მეთერთმეტე თვე



metertmete_tve1.jpg
ამ მომენტისთვის თქვენმა პატარამ უკვე ისწავლა დამოუკიდებლად ადგომა და დაჯდომა. დაიხვეწა ბავშვის მოტორული უნარები-მისი მოძრაობები უფრო ზუსტი და კოორდინირებულია, მატულობს ფიზიკური აქტივობის დონე. ის უფრო და უფრო თავდაჯერებულად იწყებს გადაადგილებას ჯერ ავეჯის გასწვრივ და როგორც კი გაუმყარდება რწმენა საკუთარი ძალებისადმი, ამას გააკეთებს უკვე ხელების გარეშე. 
ამ ასაკში ბავშვის საყვარელი საქმიანობა სხვა ბავშვეთან ურთიერთობაში გამოიხატება. დააკვირდით ბავშვის რეაქციას, როდესაც მასთან სტუმრად აღმოჩნდება ასეთივე პატარა: თქვენ ნახავთ რაოდენ დიდი სიხარული და აღტაცება გამოეხატება მას სახეზე. ასეთივე სიძლიერის უარყოფით ემოციებს განიცდის ბავშვი, როდესაც მისი სტუმარი წასვლას დააპირებს. ამასთან შეიმჩნევა შერჩევითი ხასიათის დიფერენცირებული დამოკიდებულება სხვადასხვა ბავშვების მიმართ. უკვე ნაცნობ ბავშვებთან ურთიერთობას აბსოლუტურად დადებითი ემოციები ახლავს თან, ხოლო უცნობ ბავშვებთან კონტაქტის დროს ბავშვი ჯერ აკვირდება მათ (ურთიერთობის პირველ წამებში მაინც) და შემდეგ შედის კონტაქტში. 
        იზრდება მისი ინტელექტუალური განვითარების დონე: ის განუწყვეტლივ ეცნობა საგნების ზომებს და ფორმებს და ამჩნევს მათ შორის განმასხვავებელ ნიშნებს. მას კარგად ესმის საგნის ზომასა და ამ საგნამდე მანძილს შორის არსებული ურთიერთკავშირი. ზოგიერთი ბავშვი ამ ასაკში უკვე ლაპარაკს იწყებს, ბავშვების უმეტესობას კი დაგროვილი აქვს პასიური სიტყვათა მარაგი. ელაპარაკეთ პატარებს ამ ასაკში, მოუყევით მათ ზღაპრები, წაუკითხეთ ლექსები. მიუხედავად იმისა, რომ ისინი ჯერ არ ლაპარაკობენ, მათ შესანიშნავად ესმით ყველაფერი. 
        საგრძნობლად იმატებს ბავშვის მიერ ათვისებულ საგნებთან ურთიერთობის უნარ-ჩვევათა რიცხვი. ეს რა თქმა უნდა მეტწილად დამოკიდებულია იმაზე, თუ რამდენად აქტიურად მონაწილეობდა სამყაროს შეცნობის პროცესში დედ-მამა. განვითარების სათანადო დონის მქონე ბავშვებს ამ ასაკში უკვე ბევრი რამ შეუძლიათ. ამასთან ათვისებული უნარ-ჩვევების დემონსტრირებას ისინი ახდენენ არა მხოლოდ უფროსების ინსტრუქციების შედეგად, არამედ ეს შეიძლება მოხდეს ბავშვის საკუთარი ნება-სურვილითაც. ბავშვებს უჩნდებათ განზოგადების უნარი-უფროსის თხოვნაზე “მომაწოდე ბურთი”, ბავშვს შეუძლია მოიტანოს არა მხოლოდ ის ბურთი, რომელთანაც ის ჩვეულებრივ თამაშობს, მას შეუძლია ამოირჩიოს ნებისმიერი მასთან ახლომდებარე ბურთი. 
        ბავშვის მეტყველებაც განიცდის აღმავლობას, ახლა მისი ტიტინი უფრო გართულებული სახისაა და გამოიხატება ზოგიერთი მარტივი სიტყვის ან საწყისი მარცვლების წარმოთქმაში.



Комментариев нет:

Отправить комментарий